Przeskocz do treści

Diagnoza, terapia, szkolenia

Indywidualne zajęcia terapeutyczne

 Formuła zajęć indywidualnych pozwala w największym stopniu skupić się na osobistych potrzebach rozwojowych Uczestnika. Program terapeutyczny, jaki realizujemy w ramach zajęć indywidualnych, opiera się na rozpoznanych w wywiadzie z Uczestnikiem i/lub jego opiekunem prawym - jego potrzebach (deficytach), trudnościach w obszarze funkcjonowania (nadmiarach behawioralnych) i możliwościach komunikacyjnych, poznawczych, percepcyjnych i motorycznych. W trakcie realizacji zajęć uwzględniane są także zalecenia z diagnozy wiodącej oraz zalecenia z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (o il takie dokumenty są na przedstawione). W zależności od potrzeb Uczestnika - zajęcia prowadzone są w oparciu o komunikację werbalną lub z wykorzystaniem metod Alternatywnej i Wspomagającej Komunikacji AAC. Mogą obejmować obszar psychoedukacji, rozpoznawania powiązań pomiędzy nastrojem, sferą mentalną oraz zachowaniem, kształtowaniu reakcji adekwatnych do sytuacji społecznej, jak również wspierania rozwoju w obszarze poznawczym, percepcyjnym, komunikacji czy motoryki i koordynacji. Celem zajęć indywidualnych jest podniesienie kompetencji w funkcjonowaniu osobistym Uczestnika, usprawnienie poznawcze oraz w obszarze komunikacji w takim zakresie, na jaki pozwalają każdorazowo indywidualne możliwości danego Uczestnika zajęć.

***

Zajęcia usprawniające funkcjonowanie w środowisku

Moduł I – Usprawnienie realizacji czynności w gospodarstwie domowym

Cel zajęć to podniesienie poziomu sprawności w zakresie czynności w gospodarstwie domowym, typu:

        • nakrywanie do stołu
        • nastawianie prania
        • prasowanie
        • zmywanie naczyń
        • składanie ubrań
        • sprzątanie
        • robienie drobnych zakupów

W ramach modułu Usprawnienie realizacji czynności w gospodarstwie domowym Uczestnik będzie miał możliwość poznać etapy i sposoby realizacji czynności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania oraz ćwiczyć ich wykonywanie w sprzyjających warunkach dostosowanych do jego potrzeb i możliwości.

***

Moduł II – Funkcjonalne spędzanie czasu wolnego

Cel zajęć to podniesienie poziomu sprawności w zakresie funkcjonalnego spędzania czasu wolnego. Zajęcia obejmują m.in. takie obszary, jak:

        • nauka wybranych aktywności
        • planowanie etapów aktywności
        • realizowanie czynności od początku do końca
        • wybór jednej aktywności z kilku
        • wybór kolejności realizacji kilku aktywności
        • przygotowanie miejsca pracy
        • sprzątanie miejsca pracy

W ramach modułu Funkcjonalne spędzanie czasu wolnego Uczestnik weźmie udział w  ćwiczeniach usprawniających manualnie, utrzymujących sprawność intelektualną / poznawczą, pozna sposoby spędzania czasu wolnego, będzie miał okazję do rozwijania zainteresowań.

Oba moduły prowadzone są zgodnie z Metodą TEACCH, z naciskiem na klarowność przekazu, modelowanie aktywności przez terapeutów, na strukturalizację przestrzeni, czasu oraz organizacji samego zadania. W zależności od potrzeb - w trakcie zajęć terapeuci posługują się komunikacją werbalną, jak i AAC – metodami Alternatywnej i Wspomagającej Komunikacji. Program zajęć jest indywidualizowany – dostosowywany do potrzeb i możliwości poznawczych i manualnych oraz charakterystyki funkcjonowania Uczestników.

***

Trening Umiejętności Społecznych

Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) to zajęcia grupowe poświęcone kształtowaniu adekwatnych społecznie reakcji w rożnych sytuacjach codziennych. Zajęcia odbywają się w małej, spójnej pod względem poziomu funkcjonowania i dobranej wiekowo grupie. Prowadzone są przez dwóch terapeutów. W trakcie zajęć ćwiczone są m.in. umiejętności: rozpoczynania, prowadzenia i kończenia rozmowy, adekwatnego zachowania się w różnych sytuacjach, współpracy w grupie, radzenia sobie z przestrzeganiem norm i zasad społecznych, rozpoznawania i adekwatnego społecznie wyrażania emocji oraz budowania poczucia własnej wartości. Ćwiczenia TUS to korygowanie nieprzystosowawczych i kształtowanie adekwatnych reakcji w obszarze funkcjonowania społecznego. Szczegółowy program terapeutyczny układny jest każdorazowo dla danej grupy. Na zajęcia TUS zapraszamy dzieci w wieku przedszkolnym i młodzież szkolną – bez orzeczeń oraz z orzeczeniem o niepełnosprawności (m. in. z Autyzmem i Zespołem Aspergera) oraz osoby dorosłe bez orzeczeń, jak i z orzeczeniem o niepełnosprawności (m. in. z Autyzmem i Zespołem Aspergera, nisko i wysokofunkcjonujące). Celem Treningu Umiejętności Społecznych jest podniesienie poziomu umiejętności interpersonalnych oraz komfortu i poczucia pewności siebie w relacjach społecznych Uczestników zajęć.

***

Cennik zajęć:

cena
  • Konsultacja
  • 120 PLN / 1h
  • Indywidualne zajęcia terapeutyczne z alternatywnej i wspomagającej komunikacji AAC (w oparciu o system „Mówik”)
  • 95 PLN / 1h
  • Indywidualne zajęcia usprawniające w zakresie komunikacji werbalnej
  • 95 PLN / 1h
  • Indywidualne zajęcia usprawniające w zakresie motoryki małej i/lub grafomotoryki, Terapia ręki
  • 95 PLN / 1h
  • Indywidualne zajęcia WWRD (wczesne wspomaganie rozwoju dziecka)
  • 70 PLN / 1h
  • Indywidualne zajęcia psychoedukacyjne „Ja w świecie” dot. obszaru emocji i relacji społecznych
  • 110 PLN / 1h
  • Zajęcia świetlicowe dla osób dorosłych (diady i małe grupy), obszar tematyczny: usprawnianie manualne, relaksacja, zajęcia z rękodzieła artystycznego
  • 180 PLN / 3h
  • Zajęcia grupowe usprawniające funkcjonowanie w środowisku – (Moduł I, Moduł II)
  • 130 PLN / 1,5h
  • Grupowe zajęcia uspołeczniające (Trening Umiejętności Społecznych z elementami psychoedukacji)
  • 130 PLN / 1,5h
  • Opinia o funkcjonowaniu Uczestnika w toku terapii 1 dokument
  • 180 PLN

    ***

    Szkolenia specjalistyczne w Gabinecie psychologiczno-pedagogicznym ALTRIX

    Informacja ogólna

    Gabinet psychologiczno-pedagogiczny ALTRIX zaprasza na specjalistyczne szkolenia dotyczące:

    a) terapii i edukacji osób z diagnozą całościowych zaburzeń rozwoju (m.in. Autyzm, Zespół Aspergera) i/lub z diagnozą niepełnosprawności sprzężonych,

    b) specjalistycznej opieki nad nimi i usług asystenckich,

    c) pracy z zachowaniami trudnymi,

    d) stosowania komunikacji alternatywnej i wspomagającej w codziennym życiu.

    Dla kogo?

    Szkolenia adresowane są do specjalistów (nauczycieli, terapeutów), asystentów i opiekunów oraz bliskich osób z ASD i/lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

    Prowadzenie:

    Szkolenia prowadzi kadra Gabinetu psychologiczno-pedagogicznego ALTRIX posiadająca wykształcenie kierunkowe, wiedzę zgodną z bieżącą wiedzą medyczną, ukończone w Fundacji SYNAPSIS szkolenie trenerskie z zakresu szkoleń w tematyce autyzmu oraz wieloletnią praktykę w pracy terapeutycznej, pedagogicznej, oligofrenopedagogicznej, opiekuńczej i szkoleniowej.

    Obszar tematyczny szkoleń:

    Szkolenia w przystępny i wyczerpujący sposób przybliżają tematykę spektrum autyzmu i niepełnosprawności sprzężonych, prezentują merytoryczną bazę teoretyczną oraz praktyczne „know how” w zakresie terapii, edukacji, opieki specjalistycznej i wsparcia w życiu codziennym.

    Formy szkoleniowe: WYKŁAD z prezentacją i ćwiczenia, WARSZTAT PRAKTYCZNY lub WEBINAR (w zależności od sytuacji epidemicznej w kraju)

    Wymiar czasowy i koszt: określony oddzielnie dla każdego szkolenia

    Oferta szkoleniowa:

    1. Wczesne wspieranie rozwoju – podstawa prawna oddziaływań i przegląd metod (wykład, webinar)
    2. Praca edukacyjno-terapeutyczna z dziećmi i młodzieżą w spektrum autyzmu (wykład, webinar)
    3. Alternatywna i wspomagająca komunikacja AAC na co dzień
    4. Strukturyzacja czasu i przestrzeni jako element terapii osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju i/lub deficytami w sferze w komunikacji (wykład, webinar)
    5. Ustawiczne wspieranie rozwoju – praca z dorosłymi osobami niskofunkcjonującymi (zalecenia dla Zespołów rewalidacyjno-wychowawczych i Ośrodków pobytu dziennego oraz wskazówki, co do organizacji życia domowego) (wykład, webinar)
    6. Niezbędne i kreatywne pomoce terapeutyczne – jak wykonać je samodzielnie? (warsztat praktyczny, webinar)

    Cennik Szkoleń:

    Szkolenia trwają 5 godzin dydaktycznych, cena 450 PLN od osoby, po zebraniu się grupy.